Thursday, September 24, 2009

TIGA HARI DI HARI RAYA

HARI RAYA PERTAMA DI TERENGGANU

Hari raya tahun ni, kat rumah tidak sediakan juadah pagi raya. Kami adik beradik sepakat untuk tempah nasi dagang dan sate. Pagi raya pergi raya rumah jiran dan sanak saudara di kampung. Sebelah petang pula hanya sempat beraya rumah mak saudara dan pak saudara aje.

Tema hijau pada tahun ni. Izzati dan Hafiz tiada kat sini.

Aseng bersama 3 anaknya, bertemakan biru. K.da dan 3 anak lelakinya tiada kat sini.

Ni pula Skeri, adik bongsu. Anak sulungnya tiada kat sini. Temanya pula pupple.


Ha..yang tengah syok makan nasi dagang tu abang sulung bersama isterinya k.dah. Abang sulung juara kerana anaknya paling ramai dalam adik-beradik, 10 orang. Tak lama lagi nak timang cucu pertama.


Ni la anak sedara sulung, anak sulung abang kat atas. Insya'Allah bulan 11 nanti bakal jadi ibu. Tema merah menyala.



Juru kemera sibuk mengambil gambar sambil dukung anak pulak tuu..


Luqman kusyuk memasukkan duit raya ke dalam poket baju.


HARI RAYA KEDUA DI JALAN RAYA

Hari raya ke-2 tidak beraya ke mana-mana. Pagi mengemas pakaian dan barang untuk berangkat ke Batu Pahat. Jam 11 pgi baru bertolak ke sana. Jadi, raya ke-2 kami hanya beraya di jalan raya je la. Emm...Begitu la tiap-tiap tahun.

Sempat lagi bergambar sebelum bertolak.


Keadaan di jalan raya pada hari raya ke-2 agak sibuk dengan kereta. Perjalanan pun agak sedikit perlahan di sesetengah jalan raya. Kemalangan pertama berlaku di Jerangau.

Alhamdulullah, jam 6.30 ptg tiba rumah abah di Batu Pahat. Sampai je kat sana penuh dengan sanak saudara dari Singapura(sepupu abang) dan mak ucu dan keluarga.


HARI RAYA KETIGA DI BATU PAHAT

Hari raya ke-3 beraya pula di Batu Pahat. Beraya dari pagi hingga ke petang. Malamnya balik ke Pasir Gudang, esoknya abang dah kerja. Rasa cuti raya ni begitu padat dengan aktiviti.

Malam samapai ke Batu Pahat, sempat lagi budak-budak ni main bunga api dengan sepupunya di sana. Atuknya pun sibuk memantau cucu-cucunya bermain.

Bergambar bersama anak saudara sebelah abang di rumah abah.


Kepenatan beraya...


DAN...


HASIL DARI 3 HARI BERAYA

:
:
:
:
:
:
:
:

YA!!! DUIT RAYA....
NI YANG BUDAK2 SUKA. MAKNYE PUN SIBUK NAK KENA KIRA. PAH TU SIMPAN KAT BANK MEREKA SEBAGAI SIMPANAN MASA DEPAN.



=) Terkenang kembali zaman kanak-kanak dulu, time raya paling seronok sebab dapat kumpul duit raya. Siap bersaing lagi ngan kekawan kat kampung siapa paling banyak dapat duit raya. Itu hanya tinggal kenangan.













No comments:

Post a Comment