Sunday, November 8, 2009

TANGAN YANG BERCAKAP

Sesuatu yang istimewa adalah sesuatu yang lain dari yang lain, ataupun yang berlawanan dari yang normal. Begitu juga dengan insan istimewa, insan yang lahir lain dari yang normal. Ia istimewa sebab keunikan yang Allah kurniakan kepada mereka. Insan istimewa yang ingin diceritakan di sini adalah insan yang bercakap dengan jari jemari, bukan dengan mulut seperti insan lain. Di sinilah kuasanya Allah Taala yang mencipta manusia yang memahami petuturan dengan gerakan jari jemari. Betullah firman Allah Taala dalam surah Yaasin ayat 65 yang bermaksud :

Pada hari ini Kami tutup mulut mereka dan berkatalah kepada Kami tangan-tangan mereka...

Di dunia lagi Allah tunjukkan kepada kita bagaimana tangan kita bercakap dan kita memahaminya. Di sinilah Allah menunjukkan kekuasaanya melalui kekurangan yang diberi kepada hambaNya.

Politeknik JB mula mengambil pelajar khas pekak bisu pada tahun 2001. Oleh kerana minat yang mendalam untuk mempelajari bahasa isyarat, ku tawarkan diri untuk mengajar mereka.

2001 - diberi kursus bahasa isyarat selama 2 minggu. Balik kursus terus diamanahkan untuk mengajar mereka. Mula2 agak kekok juga, alhamdulillah dek minat, pembelajaran dapat juga tercapai.

2002 - 2003 : menjadi warden asrama bersama pelajar khas. Di sini ku banyak belajar sign dari mereka. Banyak ilmu yang ku pelajari tentang mereka selama setahun bersama pelajar ini. Perangainya agak berbeza dengan pelajar normal lain, sama ada dari segi perbuatan atau perasaan.

Sekarang dah hampir 9 tahun ku mendidik mereka. Ada yang dah kahwin, kerja dan yang penting mereka dapat berdikari melayari hidup mereka.

Pada 7 November baru2 ni, PJB telah membuat satu majlis iaitu Majlis Reunion Alumni Pelajar Khas. Seronok dapat jumpa bekas pelajar yang dah tinggal alam PJB. Inilah kepuasan yang dirasai oleh pendidik, seronok melihat anak didiknya yang telah berjaya.








No comments:

Post a Comment