Thursday, January 14, 2010

My PRiNCeSS (part 2)

'Kakak' - Itulah panggilan manja bagi puteri mama yang tunggal. Nama cantiknya NUR IZZATI WAHIDAH.

"Tati" - itu lah panggilan yang dipanggil oleh Luqman dengan bahasanya yang pelat.

" Izzati atau kakak" - ini pula panggilan yang dipanggil along(hafiz), anak sukung kami.

Apa sahaja panggilan, kakak satu-satunya puteri mama di kelilingi 4 putera. Walaupun kakak kadang-kadang bersifat 'kejantanan' seperti memanjat, bergaduh, main-main tinju dengan abang dan adik lelakinya, namun sifat kewanitaan tetap mama semaikan dalam naluri kakak. Maklumla 1(perempuan) lawan 4(lelaki).

Terkenang 5 tahun yang lalu, selepas habis berpantang di kampung Batu Pahat (20 hari) dan Terengganu(20 hari), kami dengan pengalaman pertama menjaga baby yang baru berusia 40 hari. Walapun agak kekok, tapi mama banyak belajar dari abang yang dah ada pengalaman menjaga anak sebelum ni. Satu yang kami rasa agak tertekan ketika menjaga kakak adalah kakak yang akan menangis hampir tiap-tiap malam. Selagi jam tidak menunjukkan pukul 12 malam, kakak tidak akan berhenti menangis. Berbagai ikhtiar yang abang lakukan seperti ke klinik, azan dan sebagainya. Namun keadaan tidak berubah. Hampir sebulan keadaan kakak sedemikian.

Itu kenangan limam tahun lepas, sekarang kakak sudah masuk alam sekolah tadika. Sepanjang menguruskan kakak, alhamdulillah kakak mudah untuk diuruskan dan mudah mengikut arahan mamanya. Apa sahaja yang ingin dilakukan, kakak akan meminta izin dari mama.

"Mama... nak main kat luar..." , Mama...nak warna buku", "Mama...nak itu...", Mama...naka ini..." dan sebagainya.

Seawal jam 6.30 pagi kakak sudah bangun dari tidur untuk ke sekolah. Kadang-kadang kakak bangun sendiri tanpa dikejutkan mama. Begitu semangat dia untuk ke sekolah. Hinggakan hari minggu pun kakak hendak ke sekolah. Tak tahu erti 'cuti sekolah'.

Kakak sudah mula ingin belajar sembahyang, ini pun dengan kemahuan kakak sendiri.

"Mama..., buat baju sembahyang macam mama...", pinta kakak untuk buatkan telekung.

"Nanti mama buatkan....", kata mama dengan senyum.

Walaupun tak tahu apa2 tentang solat, tiap kali mama nak solat, kakak akan ikut setiap pergerakan mama dalam solat.

Kebiasaan selepas solat Maghrib, kakak akan minta mama ajarkan Iqra'. Kalau tidak diajarkan, mulalah dia menangis.








Doa mama semoga kakak dan anak-anak mama terus menjadi penyejuk hati mama dan papa. Semoga kalian menjadi insan soleh dan solehah, beriman dan berguna pada agama dan bangsa.



No comments:

Post a Comment