Wednesday, July 6, 2011

Kisah Pahlawan Islam


Tariq bin Ziyad asalnya seorang hamba. Disebabkan memiliki sifat-sifat yang terpuji, dia dilantik oleh Musa bin Nusair menjadi pembantunya dan seterusnya diberi kepercayaan memimpin 12,000 tentera Islam ke Sepanyol. Tariq menganggap kedatangan mereka ke Sepanyol hanya untuk syahid ataupun mengalahkan musuh. Dia sanggup membakar kapal perang yang mereka naiki supaya tentera Islam di bawah pimpinannya tidak bercita-cita untuk pulang. 'Di belakang kita laut, di depan kita musuh. Kita terpaksa memilih kemenangan ataupun syahid.' Kata-kata keramat Tariq berjaya meniupkan kembali semangat jihad di kalangan tentera Islam.

Membaca novel mengenai kepahlawanan Tariq bin Ziyad ini menyebabkan saya terasa seperti berada di ambang kejayaan Empayar Islam sampai ke benua Eropah menerusi Andalusia. Sememangnya kita banyak mengetahui tentang kemajuan yang dicapai oleh Tamadun Islam di Andalusia menerusi perkembangan ilmu pengetahuan di dalam pelbagai bidang, kemajuan sistem kesihatan, kehebatan sistem pentadbiran dan juga kepentingan institusi wakaf. Namun, mungkin ramai di antara kita yang terlupa tentang bagaimana semua ini telah bermula. Dan kisah yang dipaparkan di dalam Tariq: Menang ataupun Syahid menceritakan segala-galanya.

Saya dapat merasakan semangat jihad dan kekentalan iman di sanubari pejuang-pejuang Islam sewaktu membaca novel ini. Terfikir juga di dalam hati saya, andai kata Allah SWT takdirkan Tariq bin Ziyad tidak dipanggil kembali ke Damsyik oleh khalifah, adakah mungkin seluruh Eropah akan berada di bawah Islam? Dan jika ini berlaku, tidakkah ini bermakna sejarah Eropah dan dunia akan berubah, tidak seperti hari ini?

Hanya Allah SWT sahaja Yang Maha Mengetahui.

Walau bagaimanapun, saya anjurkan agar novel Tariq: Menang ataupun Syahid ini dibaca oleh semua golongan masyarakat.



Khalid bin Walid memimpin pasukan tentera berkuda Quraisy dlm perang Uhud pada tahun 3H. Dia kekal menentang Islam hingga tahun 6H. Setelah mendapat hidayah dari Allah Taala dan memeluk Islam, beliau berhijrah ke Madinah untuk bersama Rasulullah SAW dan di lantik menjadi panglima perang dan di gelar Saifullah atau pahlawan Pedang Allah. Sebelum berhijrah, beliau sangat berani mencabar sesiapa yang berani menghalangnya, tetapi tiada seorang pun musyrikin Mekah yang berani menghalangnya.

Abu Lahab berusaha mengagalkan rancangan Khalid ke Madinah dengan memujuk rayu beliau dengan pelbagai tawaran tetapi semuanya di tolak oleh Khalid. Akhirnya beliau menawarkan hadiah 20 ribu dinar kepada pemuda Quraisy yang sanggup menghalang pemergian Khalid. Yazid seorang pengembara dari Yaman telah menerima tawaran itu tetapi sebenarnya menipu Abu Lahab kerana beliau sebenarnya berhajat melindungi dan menemani Khalid dalam perjalanan ke Madinah dan seterusnya menjadi penolong kanan Khalid dan panglima perang yang hebat.

Khalid Al Walid tidak menemui syahid walaupun memburunya sepanjang hayat, bahkan peperangan yang beliau sertai lebih dari 100 peperangan mendapat kemenangan. Antara peperangan besar yang disertainya adalah seperti perang Muktah, berperang dengan Parsi, melawan tentera Rom di Yarmuk, merebut Damsyik dari Rom, menakluki Mesir, dan menawan Baitul Maqdis. Musuh-musuh Islam, termasuk raja Rom dan Parsi yang menjadi kuasa besar dunia pada masa itu begitu gerun apabila mendengar nama pahlawan Islam 'Khalid al-Walid'.

"Saya bercita-cita mahu mati syahid. Disebabkan itulah saya menyertai semua peperangan yang melibatkan tentera Islam. Di tubuh saya ini penuh dengan parut-parut luka akibat senjata musuh, tetapi saya masih hidup. Impian saya mahu gugur syahid tidak tercapai . Akhirnya saya mati di atas katil. Hanya orang pengecut sahaja yang mati begini." Khalid bin Walid merintih ketika di ziarahi sahabat-sahabatnya semasa dia jatuh sakit.

Abu Zanad yang turut melihat parut-parut luka di tubuh Khalid berkata, " Saudara tidak boleh mati di medan perang dan saudara juga tidak boleh tewas apabila bertarung dengan musuh."

"Mengapa?" tanya Khalid dengan nada hampa. Matanya mempamerkan seribu harapan yang tidak kesampaian.

"Nabi Muhammad mengurniakan kepada saudara gelaran pahlawan Pedang Allah. Baginda mendoakan saudara menang dalam setiap peperangan. Disebabkan itulah saudara tidak boleh mati dibunuh oleh orang kafir. Saudara juga tidak boleh tewas dalam peperangan kerana doa Nabi Muhammad dimakbulkan Tuhan." Abu Zanad menjawab dengan lembut.

Khalid bin Walid terdiam mendengar kata-kata itu, namun wajahnya masih kelihatan sedih dan hiba. Pemergian Khalid di usia 58 tahun diratapi oleh umat Islam. Jasa besar dan pengorbanannya tersemat dalam hati dan sanubari mereka.



No comments:

Post a Comment