Wednesday, November 16, 2011

Motivasi Pagi - Makanan Akal




Salam. Lama tak menulis kat blog ni. Pagi nak berkongsi sedikit ilmu yang baru diperoleho pagi tadi. Seperti biasa, radio IKIM.FM menjadi teman perjalanan ke pejabat. Sambil memandu mendengar halwa telinga "Motivasi Pagi" yang disampaikan oleh ustaz....(tak tahu nama...sorry). Pagi tadi al-fadhil ustaz sentuh pasal ROH.



Roh manusia ni seperti badan juga yang memerlukan makanan, vitamin, zat dan sublimen tambahan. Supaya roh dan jasad sama-sama sihat dan bertenaga. Tetapi ramai di kalangan kita menitiberatkan kesihaatan jasad sahaja tanpa mempedulikan kesihatan roh.



Menurut beliau, roh ada 3 bahagian iaitu akal, jiwa dan nafsu. Untuk pagi ini ustaz hanya ceritan tentang makanan akal sahaja. Antara makanan akal ialah :


1. Ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan dibahagikan kepada 2 iaitu ilmu wahyu dari Allah dan Rasul. Serta ilmu hasil dari kajian manusia. Kedua2 ilmu mesti seimbang, namun yang lebih penting adalah ilmu dari Allah dan rasul kerana ia lebih lebih baik, betul, tepat dan boleh memandu hidup manusia.



2. Berfikir. Kita mesti ada masa untuk berfikir tentang kejadian Allah. Berfikir boleh menajamkan akal dan minda. Biasanya jika anak2 bertnyakan soalan yang agak pelik, kita mesti layan kerana itu menunjukkan anak kita sedang berfikir. Kita sebagai ibu bapa kalau boleh jangan menghalang dan memarahi persoalan mereka.



3. Merenung diri sendiri. Sentiasa soal diri 'di mana kita sekarang', 'ke mana kita akan pergi selepas di dunia', 'apa tanggungjawab' , 'siapa bersama kita' dan soalan-soalan lain.


4. Muzakarah n berbincang. Ruangkan masa kita untuk hadirkan diri dalam muzakarah dan kiliah ilmu. Berbincang pun suatu yang menyihatkan akal kita. Tetapi berbincang jangan sampai timbul pergaduhan, tetapi ia jalan untuk menyelesaikan masalah.



5. Memberi vitamin2 tambahan berbentuk makanan spt kismis dan makanan lain yang berkhasiat. Elakkan mkn mknn haram, syubhah, makanan yang masam, makan terlalu banyak dan makan makanan yang kotor.



6. Tidak mskkan bahn2 porno ke dalm akal diri n anak2. Contohnya melihat filem2 dan gambar lucah, memberi anak2 menonton filem kartun yang terlalu banyak dll.



Itulah antara menu2 akal. Persoalan unt diri saya dan kita semua, brape kali kita bacakan kisah2 dalam al-Quran untuk diri dan anak2 kita, berapa banyak buku2 ilmiah yang kita sediakan untuk diri dan anak2, cd2 yang membina untuk diri dan anak2????? Marilah kita sama renungkan.



No comments:

Post a Comment