Monday, November 28, 2011

ULANGTAHUN PERKAHWINAN KAMI

Alhamdulillah...hari ini adalah ulangtahun perkahwinan kami genap 8 tahun. Terasa seperti baru mencecah alam rumahtangga, tup tup dah 8 tahun kami melayari alam rumahtangga. Memang tidak dinafikan alam rumahtangga ni suatu 'perjudian' antara bahagia dan derita. Yang menetukan bahagia atau deritanya kita dalam perkahwinan adalah diri kita sendiri. Bak kata Ust Pahrol "jika inginkan pasangan yang soleh, kita mesti dahulu menjadi solehah dan sebaliknya'. Jangan mengharapkan pasangan seperti Rasulullah jika diri kita tidak seperti Siti Khadijah.

Dalam usia perkahwinan kami ini, tidak dinafikan memang ada konflik emosi dan perasaan antara kami, namun konflik ini umpama angin sepoi-sepoi bahasa sahaja, tidaklah sampai ribut taufan dan puting beliung. Heheh...rumahtangga yang tidak ada konflik tu rumahtangga yang pelik. Betul tak? Sedangkan rumahtangga Rasulullah sendiri pun ada konflik. Cuma doa dan iman menjadi benteng menangani konflik dalam rumahtangga. Berapa ramai pasangan hari ini yang mahligai dibina tidak sempat ke penghujung usia.


Kasih sayang adalah umpama 'hadiah' daripada Allah kepada makhluknya. Semoga kasih sayang yang dianugerahkan Allah kepada kami berkekalan. Semoga 'syurga dunia' yang kita bina hari ini sebagai jambatan kasih menuju ke syurga akhirat. Asas cinta dalam rumahtangga adalah CINTA kepada Allah. Bila hati sudah mencintai Allah, insya'Allah dikurniakan cinta sejati sesama maklukNya.

Resipi hari ini...nasi tomato



1 comment: