Monday, June 20, 2011

INGAT MATI



"Persiapan untuk menyediakan kain lampin lebih gembira berbanding dengan persiapan untuk menyediakan kain kapan". Itu kata2 yang keluar dari penceramah Ustaz Pahrol Mohammad Juoi sempat menajadi santapan hati pada program motivasi pagi sepanjang perjalanan ke pejabat pagi tadi. Pengisian pagi tadi begitu menyentuh emosi dan perasaan diri ini. Hakikat kematian adalah bukan kesudahan, tetapi permulaan bagi sebuah kehidupan yang berkekalan. BETUL...BETUL.... Itulah hakikatnya.


Tentang kematian, beliau mengkategorikan kepada 3 bahagian. Pertama orang yang takut mati, kedua orang yang lupa mati dan ketiga orang yang ingat mati. Jarang di antara kita yang termasuk di dalam ketegori ke 3. Orang yang sentiasa mengingati mati adalah orang yang bermotivasi. Orang yang sentiasa mengingati mati akan meningkatkan kualiti dari segi kerja, ibadah dan taubat. Kerana "esok belum PASTI kita ada @ tiada".


Orang mukmin yang sentisa mengingati mati tidak akan menangguhkan kerja, tidak akan menangguhkan taubat, tidak berbuat dosa dan maksiat, tidak lalai dalam amal ibadat dll. Itulah hebatnya mukmin sejati. Orang yang ingat kematian bukanlah kolot atau penakut.


Sekadar renungan bersama.....


No comments:

Post a Comment