Tuesday, June 28, 2011

Membaca pengalaman orang.

Membaca kisah dan pengalaman orang kadang2 menjadi iktabar kepada diri kita. Kisah yang baik kita ambil pengajaran, sementara kisah yang buruk dijadikan sempadan dalam hidup kita. Alhamdulillah, saya telah berjaya membaca 3 buah buku yang menceritakan suka duka kehidupan beberapa individu.


Saya ingin kongsikan sebuah buku yang sangat menarik terbitan Galeri Ilmu,tulisan seorang Perunding Profesional iaitu Puan Noor Laila Aniza Zakaria.Buku yang bertajuk ‘INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA’. Buku ini saya pinjam dari jiran kat pejabat, Kak Dina. Alhamdulillah dengan izin Allah saya di beri masa untuk membaca buku ini dan menyelami kisah-kisah yang di paparkan. Terima kasih juga buat Kak Dina..."Terima kasih daun keladi, nanti boleh pinjam buku lain lagi...".

Buku ini adalah himpunan masalah dalam rumahtangga yang diajukan kepada penulis dan dijawab oleh penulis. Memanglah kisah rumahtangga bermacam-macam, hingga yang remeh-temeh pun boleh menjadi pertelingkahan dan yang paling sedihnya, hingga menyebabkan penceraian, sesuatu yang di bolehkan tapi di benci Allah,mengoncang arasy.

Membaca buku ini, membuatkan rasa insaf, betapalah masalah rumahtangga perlu di tangani dengan matang dan rasional oleh setiap pasangan. Kemantapan ilmu adalah sangat penting terutamanya mereka yang ingin merancang perkahwinan, tanpanya kehidupan yang mendatang akan terasa kekosongan dengan tanpa ilmu rumahtangga. Paparan kisah yang di tulis sangat menarik, santai dan setiap kisah atau isu yang di utarakan di sertakan dengan nasihat dan petua-petua bagi menangani setiap masalah yang di hadapi. Tidak ada sesiapa di dunia ini yang mahu hidupnya derita bukan?.

INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA

Sebanyak 40 kisah atau isu yang di utarakan di dalam buku ini, semuanya releven untuk kita yang sudah berumahtangga atau pun belum. Bermula denga masalah Suami, Masalah isteri, ego suami, rumah tangga itu syurga, anak dan ketabahan hati wanita, semuanya mengandungi pengajaran untuk di fikirkan oleh pembaca. Adakalanya masalah kita sendiri juga boleh terjawab dengan membaca buku ini. Permasalahan satu persatu di selesaikan dengan cara yang berhikmah agar setiap apa yang berlaku dapat di atasi dengan baik, tanpa ada yang terasa di antara dua pihak, jalan terbaik adalah perdamaian, bina kasih sayang dan saling bermaaf-maafan, dengan itu terbinalah dan selamatlah rumahtangga yang di bina itu.

Satu kisah yang begitu menyentuh peasaan saya adalah kisah seorang isteri yang inginkan kasih sayang daripada seorang suami dengan cara dia bomohkan suaminya sendiri. Si isteri yang saya 'dungu' ni sebenarnya termakan pujukan kawannya supaya bomohkan suami. Memang menjadi, di mana suaminya berubah hampir 100%, segala tumpuan dan kasih sayang dicurahkan kepada si isteri sehinggakan kerja2 rumah pun si suami yang buatkan. Si isteri ni pulak merasa begitu teruja dengan perubahan si suami. Suatu hari, si isteri ni mendapati jiran barunya seorang janda. Si isteri yang takut si suami terpikat dengan janda tersebut, sekali lagi dia jumpa bomoh untuk 'mengikat' nafsu suaminya dengan wanita lain. Nauzubillahi min zaalik... Si suami ni menjadi semakin 'bodoh'. Pada suatu ketika, si suami ni out-station ke Sarawak dan si isteri pulang ke kampung kerana ada majlis kenduri. Tiba2....jeng...jeng.....si isteri mendapat panggilan yang mengatakan suaminya MENINGGAL dalam satu kemalangan. Betapa terkejutnya si isteri dan dia mengenangkan betapa banyaknya dosa dia terhadap suami yang tidak sempat dimaafkan oleh si suami. Ni antara kisah yang tidak dapat saya lupakan. Banyak lagi kisah2 lain untuk dijadikan panduan dan pedoman.

Akhirnya, boleh baca buku ini untuk membaca kisah2 yang lain. Boelh be;li kat kedai buku dan ia memang bagus untuk dimiliki oleh semua, mereka yang ingin mendirikan rumahtangga, yang sudah berumahtangga, suami, isteri, guru-guru dan sesiapa sahaja. Semoga perkongsian ringkas ini,ada manfaatnya untuk para sahabat semua. Ataupun boleh pinjam dengan kawan yang dah ada.


Menghimpunkan 25 koleksi pengalaman suka duka kehidupan wanita bertudung yang diadaptasi daripada kisah benar supaya menjadi pedoman kepada pembaca. Karya-karya yang disumbangkan dalam buku ini adalah hasil garapan wanita profesional seperti doktor, jurutera, akauntan, arkitek, peguam, pensyarah, guru, konsultan, pelajar, bekas selebriti dan pengurus rumah tangga. Termasuk juga di sini kisah pelakon popular Noorkumalasari.

Ketika asyik membaca buku ini, terdetik di hati ni.."Ya Allah...terima kasih kerana aku dilahirkan ditengah2 masyarakat yang telah ada kesedaran tentang kewajipan bertudung dan di dalam keluarga yang memang ada kefahaman Islam yang jelas." Mejoriti kisah di dalam buku ini adalah wanita yang lahir di zaman 60-an dan 70-an, di mana kesedaran tentang bertudung tidak jelas dan memang di zaman ustazah2 yang bertudung tapi tidak sempurna. Terdapat juga kisah daripada mereka yang bertudung dicemuh oleh ibu bapa sendiri, kononnya bertudung adalah kono, tidak maju dan ada juga wanita yang bertudung pada zaman itu digelar 'hantu kum-kum'.

Mengimbau kenangan saya dulu2...saya mula bertudung sepenuhnya sejak darjah 3 (9 tahun). Nak keluar rumah wajib bertudung. Tapi di dalam rumah tidak sepenuhnya, kerana ketika itu abang ipar memang duduk sekali dengan mak. Kesedaran untuk bertudung betul2 di dalam rumah (setiap masa ketika abang ipar ada kat umah) rasa2nya tingkatan 6 kot...lupa.


Satu kisah yang menarik dalam buku ni adalah pengalaman Dr Katherine Bullock yang asalnya sgt bencikan Islam. Beliau Memandang tudung sbg adat lama pusaka usang . Beliau mendapat hidayah daripada Allah semasa dalam proses penyiapkan tesis kedoktorannya (PhD) yang bertajuk Politik Bertudung ( The politic of the Veil) , Selepas itu, beliau terus bertudung. Namun ujian Allah datang ke atas beliau dengan menerima cemuhan yg hebat daripada masyarakat. Mereka berkata: "Bagaimana Katherine sanggup menerima pakai kepercayaan yg penuh penindasan itu, walhal beliau adalah seorang pejuang feminis yg berkaliber dan kuat pegangan? Bagaimana beliau blh memeluk Islam? Tidakkah beliau mendgr apa yg pejuang Hamas lakukan? Tidakkah beliau melihat penindasan yg dilakukan oleh lelaki Islam kpd wanita Islam????

Pelbagai ujian yang beliau terima setelah menzahirkan keislaman beliau melalui pakaian. Beliau dihina krn bertudung, menerima layanan double standard hanyalah krn bertudung & didiskriminasikan. Beliau dgn terbuka hatinya berkongsi hasil tesis beliau dgn masyarakat krn objektif utamanya adalah menangkis tanggapan stereotaip Barat bhw tudung itu lmbg penindasan. Sekaarang beliau aktif berceramah mengenai tajuk ini di kalangan ahli akademik, wanita Islam, wanita bukan Islam dan di kalangan ahli gereja di Kanada, USA dan Australia.

Buku ini pula adalah perjalanan hidup pelawak dan pelakon Bob Luqman dari beliau kecil hingga lah sekarang. Bila membaca kisah beliau, timbul rasa kasihan, suka, sedih dan akhirnya membahagiakan. Bob Luqman dilahirkan ditengah2 keluarga alim ulama', di mana moyangnya adalah Tok Kenali, ayahnya seorang ustaz. Namun takdir Allah mengatasi segala-galanya.

Bapanya telah bercerai sejak dia masih kecil dan beliau tinggal dengan bapanya yang tersangat garang. Beliau membesar sebagai seorang 'gengster' yang selalu membuli kawan, menjadi ketua samseng di sekolah, walaupun dia dihantar oleh ayahnya ke sekolah agama. Walau pun beliau seorang gengster, satu kelebihannya adalah pandai bercakap dan berpidato. Bakat yang dimiliki ini membawa beliau kepada juara pidato untuk beberapa tahun. Namun sikapnya yang suka membuli kawan membawa padah pada dirinya. Kemuncaknya beliau dibuang sekolah. Selepas itu dia hidup berdikari dengan membuat bermacam2 kerja hinggalah beliau terjun ke medan glamor iatu sebagai artis. Beliau dapat terjun ke medan hiburan ada beberapa faktor antaranya beliau pandai bercakap, tidak sombong dan satu kelebihan beliau adalah pandai buat kelakar. Beliau juga adalah antara penulis lirik lagu yang terkenal. Antara lirik lagu yang dicipta olehnya adalah 'Isabella'.

Kehidupan semasa menjadi artis memang melalaikan hinggalah beliau sedar dari mimpi 'glamour' apabila sahabat baiknya meninggal dunia di waktu usia yang muda. Kemudian beliau pula ditimpa penyakit hingga lumpuh. Isterinya telah melarikan diri. Beliau hidup terkontang kanting bersama 3 anak yang ditinggalkan isteri. Musibah yang menimpa2 menyebabkan beliau terfikir tentang mati dan kehidupan ini tidak kekal. Selepas itu beliau bertekad untuk berhenti daripada bidang 'glamor' dan bertaubat. Apabila difikirkan semula, beliau rasa begitu kesal dengan kehidupan zaman mudanya. Sekarang beliau aktif dalam kerja2 dahwah. Lagi pun baru sekarang ini dia sedar bahawa dia adalah cicit kepada ulamak yang sangat tersohor iaitu Tok Kanali. Alhamdulillah...


Mutiara Indah:Meransang Untuk Membaca

Kita adalah umat iqra’,tetapi mengapa masih lagi enggan membaca?
Abdullah bin Mas’ud berkata:”Seseorang itu dilahirkan bukan terus menjadi ‘alim,sebaliknya ilmu itu diperolehi dengan cara belajar.”


Ulamak adalah perwaris Nabi.


Salah seorang berkata kepada al-Sya’bi:”Berilah fatwa kepadaku wahai orang ‘alim.”Al-Sya’bi menjawab;”Orang ‘alim adalah orang yang paling bertaqwa kepada Allah.”


Bacalah supaya anda tidak bosan,tidak sesat,tidak tergelincir dan tidak menjadi orang hina.


Salah seorang ulamak yang tekun membaca buku ditanya: “Apa yang tuan buat?” Dia menjawab: “Saya tengah mengasah akal fikiran saya,”


Ada sesetengah ulamak yang rela menjual rumahnya untuk membeli beberapa judul buku.Syabas ke atas usaha mulia ini!


Ibn Daqiq al-‘Id terkenal sebagai seorang yang cepat dalam membaca buku hingga mampu menghabiskan satu jilid buku dalam satu malam.


Satu ayat yang anda baca mungkin akan merubah jalan anda daripada kesesatan menuju gerbang hidayah.


Satu patah perkataan yang ada di dalam kertas mungkin menjadi penyebab kebahagiaan anda.


Seseorang yang tidak minat membaca adalah sifar.


Setiap tokoh agung pasti sukakan membaca dan setiap orang
bodoh pasti bencikan buku.


Anda pasti merasa jemu denga segala sesuatu yang ada di dunia kecuali membaca.


Rumah tanpa perpustakaan ibarat perkuburan.


No comments:

Post a Comment